مطالب جالب

  • ۰
  • ۰

دادن یارانه گردشگری به گردشگران داخلی

به گزارش ایسنا(نمایندگی هرمزگان)، محسن ضیایی در مراسم روز جهانی گردشگری که در هتل هما بندرعباس برگزار شد، هدف از پرداخت یارانه سفر را سوق دادن توجه مردم را به سوی مقاصد متنوع داخلی به ویژه هرمزگان دانست و عنوان کرد: جاذبه‌های گردشگری هرمزگان در مقابل بسیاری از استان‌های دیگر، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

ضیایی به طرح ایجاد مراکز اشتغال و خانه‌های صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: هدف از این طرح ایجاد فضای اختصاسی جهت ایجاد تعامل و ارتباط مابین صنعتگران صنایع دستی، آموزش، به آموزی، افزایش تولید، عرضه صنایع دستی، شرکت منسجم در نمایشگاه‌های استانی و ملی و شناسایی و صدور کارت صنعتگری برای دارندگان مهارت‌های هنرهای دستی و سنتی است.

وی با بیان اینکه هفت خانه صنایع دستی در هرمزگان فعال هستند، بیان کرد: در استان هفت خانه صنایع دستی فعالیت میکند که سه خانه در بندرعباس، دو خانه در سیریک، یکی در قشم و یکی نیز در بندرلنگه قرار دارد.

ضیایی اضافه کرد: با اجرای این طرح و راه اندازی هفت خانه در استان تعداد 653 نفر شاغل شده‌اند، منظور از تعداد اشتغال ایجاد شده تعداد افرادی است که تحت پوشش این مراکز توسط این اداره کل شناسایی شده و مشغول به فعالیت هستند و هر کدام از این مراکز توسط سه نفر به عنوان همیار صنایع دستی در نوبت صبح و بعد از ظهر اداره می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان افزود: امروز شناساندن جاذبه های گردشگری و حمایت از بخش خصوصی هم تاکید استاندار و هم محور کار گردشگری است .

به گفته وی، تهیه نقشه جامع گردشگری استان ازجمله فعالیتهایی است  که به ثمر نشسته، امیدواریم دراین هفته رونمایی شود، این نقشه شامل جاذبه های گردشگری جانمایی اماکن و تاسیسات است.

وی گفت: استان درسال گذشته چهارمیلیون دلار درآمد ارزی از صدور خدمات گردشگری داشت که پیش بینی می شود این درآمد در سال جاری به 6 میلیون و 500 هزار دلار برسد.

ضیایی ورود هرگردشگر به کشور و استان به میزان 950 تا 1100 دلار ارز آوری دارد که با توجه به برنامه های استان برای توسعه ارتباط ها با کشورهای دیگری میزان ورود گردشگران به هرمزگان افزایش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مفهوم صدور خدمات گردشگری با صادرات کالا متفاوت بوده و به معنای ارائه خدمات به گردشگران ورودی به کشور است، افزود: با توجه به استقبال گردشگران از اقامت در اقامتگاه های بومی وسنتی هرمزگان مجوز 25 خانه بوم گردی صادر شده که از این تعداد پنج اقامتگاه فعال هستند و بقیه به تدریج فعال می شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ابراز کرد: از سوی دیگر گردشگری ساحلی و دریایی نیز مورد توجه قرار دارد و با توجه به اینکه یکی از محورهای آبادانی هرمزگان مد نظر مسئولان قرار دارد امید می رود این برنامه هرچه سریعتر اجرایی شود و شاهد تفریح ها و گردشگری دریایی و ساحلی باشیم.

ضیایی اضافه کرد: از اهم فعالیتهای این اداره کل ساماندهی قایق های تفریحی است که با همکاری سازمان بنادر ودریانوردی 80 قایق تفریحی ساماندهی کردیم که امور مربوط به گردشگری دریایی در ساحل بندرعباس و سایر نقاط استان را انجام می‌دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان گفت: اتحادیه صنایع دستی استان شامل 270  شرکت تعاونی  صنایع دستی با همکاری اداره کل تعاون راه اندازی شده است.

 وی افزود: مجموعه تفریحی و گردشگری آب نمای رودان واگذاری به عنوان پروژه‌های نیمه تمام درحال واگذاری به بخش خصوصی هستیم‌.

ضیایی خاطر نشان کرد: درخصوص مناطق نمونه گردشگری استان با توجه به اینکه 17 منطقه نمونه گردشگری دراستان هرمزگان داریم مانند هندورابی‌، هنگام و هرمز که مطالعات و جانمایی آن صورت گرفته و آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

هرمزگان نیازمند راهکار مناسب برای بهبود وضعیت ترانسفر توریست‌ها است‌

یک راهنمای تور، فعال گردشگری و متخصص در حوزه اکوتوریسم در هرمزگان، گفت: باید راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت ترانسفر توریست‌ها ارائه شود یا تسهیلاتی در جهت تامین وسیله نقلیه توریستی مناسب در اختیار فعالان گردشگری استان قرار بگیرد برای مثال در هرمزگان خودروها استانداردهای لازم را ندارند و کرایه‌ها هم به نسبت استان‌های دیگر بسیار گران است و در نتیجه همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده بسته‌های سفر می‌شود.

به گزارش ایسنا، ‌ابراهیم صفری زاده در مراسم روز جهانی گردشگری که در هتل همای بندرعباس برگزار شد، یکی از بهترین و موثرترین راهکارهای پیشگیری و درمان تمامی استرس‌ها، نا آرامی های عصبی و افسردگی را استفاده بهینه از طبیعت در فعالیت‌های گردشگری دانست و عنوان کرد: سیر و سیاحت از جمله نیازهای جسمی، روحی و فطری انسان است که در بسیاری از جنبه های حیاتی ما نقش موثری را ایفا می‌کند.

صفری زاده افزود: باید با اجرای برنامه‌ها و تورهای گردشگری کمک کنیم تا مردم با سفرهای مسئولانه، اصول طبیعت‌گردی پاک و تنوع زیستی‌ای که در آن زندگی می‌کنیم بهتر آشنا شوند. حفاظت از محیط زیست، ذینفع سازی جوامع محلی، آموزش و رضایت‌مندی گردشگران از جمله اهداف اصلی سفرهای مسئولانه است که در این راستا تلاش می‌کنم تا نقش موثری را در جهت رونق بخشیدن به صنعت بدون دودکش گردشگری داشته باشم.

وی خاطر نشان کرد: هرمزگان با داشتن پتانسیل‌های طبیعی فوق‌العاده‌ای مثل دارا بودن بیشترین طول نوار ساحلی در کشور، 14 جزیره منحصربفرد، کوهستان های بینظیر، رودخانه ها، دره‌ها، غارها، ذخیره گاه‌های زیستکره، مناطق حفاظت شده، پناهگاه های حیات وحش، تالاب‌های بین المللی، تنوع زیستی و اکوسیستم‌های بکر، قابلیت‌های بسیار بالایی را برای انجام فعالیت‌های گردشگری مسئولانه دارد که در این زمینه حمایت و پشتیبانی همه جانبه‌ای را در جهت پیشبرد و پیشرفت صنعت گردشگری در استان را می‌طلبد.

صفری زاده با اشاره به سه پشنهاد خود به منظور افزایش گردشگری استان گفت: پشنهاد اول اینکه ترتیبی اتخاذ شود تا تمامی آژانس‌ها علاوه بر فروش بلیط و ویزا، ملزم و مکلف به اجرای تورهای گردشگری هم باشند و از مدیران فنی بند ب که بواسطه مدرک آنها مجوز فعالیت آژانس اخذ شده است، در جهت طراحی و آماده کردن پکیج و بسته های سفر استفاده کنند و تنها بلیط فروش مطلق نباشند و بعد از این امر الزامی وجود داشته باشد تا حتما از راهنمایان دارای صلاحیت و کارت معتبر بومی استان هرمزگان جهت برگزاری تور قانونی استفاده شود.

وی اضافه کرد: فعالیت نداشتن آژانس‌ها در بخش تور گران توجیه خاصی ندارد و این سوال پیش می‌آید که چگونه است که یک نفر ماننده خودم بعنوان یک راهنما در طی یکسال گذشته یعنی از مهرماه سال گذشته تا اکنون بتواند 36 برنامه و تور را اجرا کند، اما ‌آژانس‌ها که یکی از وظایف اصلی‌شان اجرای تورهای گردشگری است و دارای مخاطبان به مراتب بیشتری هم هستند، نمی‌توانند برنامه و تورهای منظمی را اجرا و برگزار کنند.

وی افزود: مورد بعدی در خصوص شورای تامین استان و تمامی یگان‌های انتظامی و نظامی است. با تاکید بر اینکه ما راهنمایان به وجود این عزیزان زحمتکش و امنیتی که برای ما و گردشگران فراهم می‌کنند بطور حتم و یقین نیاز داریم، اما انتظار هم داریم که با راهنمایان مورد تایید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعتماد کامل نهایت همکاری را داشته باشند.

صفری زاده با بیان اینکه باید راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت ترانسفر توریست‌ها ارائه شود بیان کرد: مورد آخر هم اینکه تسهیلاتی در جهت تامین وسیله نقلیه توریستی مناسب در اختیار ما قرار بگیرد برای مثال در هرمزگان خودروها استانداردهای لازم را ندارند و کرایه‌ها هم به نسبت استان‌های دیگر بسیار گران است و در نتیجه همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده بسته های سفر می‌شود.

یارانه

  • ۹۵/۰۷/۰۶
  • محسن رمضانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی