مطالب جالب

  • ۰
  • ۰

بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک شن جن با کیش

به گزارش ‌ایسنا (نمایندگی هرمزگان)،‌ در این جلسه  علی جیرفتی، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، این بازدید را زمینه اجرای همکاری‌های بیشتر دانست و عنوان کرد: منطقه آزاد کیش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد کشور ایران به شمار می‌رود که دو هدف مهم توسعه گردشگری و اقتصادی را بر عهده دارد.

جن

وی جزایر هندورابی و فارور بزرگ و کوچک را آماده سرمایه‌گذاری و توسعه بیشتر خواند و اشاره کرد: جزیره کیش طی سال‌های گذشته توسعه خود را آغاز کرده است. توسعه هندورابی نیز از سال گذشته آغاز شده است، البته جزایر فارور نیز آمادگی شروع توسعه رادارند.

وی کیش را میزبان بیش از 2 میلیون توریست داخلی و خارجی خواند و اظهار کرد: کیش با داشتن 30 هزار نفر جمعیت سالانه میزبان بیش از 2 میلیون توریست داخلی و خارجی است. همین امر نیز سبب شده که دومین فرودگاه بزرگ کشور بعد از فرودگاه امام خمینی (ره) در کیش تأسیس شود. با توجه به اینکه بندرگاه‌های کیش نیز ظرفیت پذیرش شناورهایی تا 15 هزارت تن را داراست که این میزان به 30 هزار تن هم می‌تواند برسد، توسعه از طریق دریا نیز در برنامه‌های ما است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، رویکرد جزیره کیش را فعالیت مؤسسات و صنایع دانش‌بنیان و غیر آلاینده خواند و گفت: تا امروز حدود 400 صنعت در کیش فعال هستند که عموماً دانش‌بنیان و غیر آلاینده هستند. درواقع 60 درصد صادرات کیش را موارد پزشکی و دارویی تشکیل می‌دهد. بر همین اساس ما به صنایع بزرگ و آلاینده اجازه فعالیت در کیش را نمی‌دهیم.

‌ کیش دارای امتیازات ویژه در بخش سرمایه‌گذاری

جیرفتی با اشاره به مزایای بالای جزیره کیش برای سرمایه‌گذاری در این منطقه بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی در کیش این است که هر شرکت خارجی یا داخلی که در آن شروع به فعالیت کند تا 20 سال از پرداخت مالیات معاف است. مسئله دوم این است که ورود اتباع تمام کشورها به جزیره کیش آزاد است و نیاز به کسب ویزا ندارد.

وی ادامه داد: فعالان در جزیره کیش از پرداخت گمرک و مسائل بندری معاف هستند، لذا ورود و خروج کالا به هر میزان از کیش آزاد است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش تمرکز مدیریت را ازجمله مهم‌ترین مزایای کیش خواند و اظهار کرد: با توجه به اینکه سازمان منطقه آزاد در کیش نماینده دولت است، لذا تمامی اختیارات به این سازمان واگذارشده است، بر همین اساس نیز سرمایه‌گذاران برای فعالیت‌های خود نیاز به مراجعه و سرگردانی بین ادارات مختلف را ندارند، چراکه تمام مجوزهای دولتی توسط سازمان صادر می‌شود، لذا این امر می‌تواند به تسریع عملکرد سرمایه‌گذاری در کیش بیانجامد که بسیار مهم است.

جیرفتی امکان ثبت 100 درصدی سهام را در کیش، ویژگی دیگر منطقه آزاد کیش خواند و گفت: در کیش امکان ثبت سهام خارجی به‌صورت 100 درصد وجود دارد، لذا سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به‌راحتی و در هر زمینه‌ای داخل کیش فعالیت کنند.

‌توسعه بندرها کیش در دستور کار

وی با اشاره به وجوه مشترک برای همکاری کیش با شهر شن جن اظهار کرد: در بازدیدی که چند سال پیش از شهر شن جن داشتم، دریافتم که بخش‌های مشترک زیادی برای کیش و این شهر وجود دارد. اگرچه مقیاس شهر شن جن بسیار بیشتر از کیش است، اما به لحاظ هدف و الگوی گردشگری، تجارت و موقعیت جغرافیایی شن جن به کیش نزدیک است، لذا ما می‌توانیم درزمینه‌های مختلف به همکاری بپردازیم.

در ادامه این جلسه، آقای معاون ساخت بنادر شهر شن جن، پتانسیل کیش را برای گسترش بنادر بسیار بالا خواند و گفت: بنادر در شهر شن جن قطب اقتصادی به شمار می‌روند، لذا بسیار اهمیت دارند. همان‌طور که می‌دانید بندر شن جن سومین بندر پرتردد دنیا محسوب می‌شود، ضمن اینکه نخستین اسکله‌ای است که ازلحاظ استقرار کانتینرها بیشترین ظرفیت را داراست، به همین خاطر ترددهای زیادی از قسمت‌های جنوب شرقی آسیا به این منطقه داریم. این بندر 60 درصد مساحت شن جن است.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی که انجام داده‌ام کیش پتانسیل بالایی برای گسترش بنادر را داراست لذا ما می‌توانیم برای توسعه بنادر کیش وارد عمل شویم.

 اقدامات زیست‌محیطی کیش ستودنی است

لی شین وی، معاون دبیر کل در کمیته شهر شن جن، کیش را دارای پتانسیل بالایی برای رشد بیشتر خواند و گفت: ازلحاظ سن شهر شن جن نوپا و جوان است. این شهر سال 1979 تنها یک بخش بوده و در سال 1980 به یک شهر تبدیل‌شده البته در این مدت پیشرفت زیادی داشته است. کیش نیز ا توجه به پتانسیل بالایی که در عرصه گردشگری دارد، امکان پیشرفت بیشتری را داراست.

وی با اشاره به تحریم‌های گذشته اظهار کرد: دوران تحریم‌ها گذشته والان شرایط بهتری برای پیشرفت ایران و جزیره کیش فراهم‌شده است، لذا کیش می‌تواند از شن جن هم بهتر باشد.

شین وی، فعالیت‌های زیست‌محیطی انجام‌شده در کیش را ستود و اظهار کرد: اقدامات انجام‌شده در راستای هوای سالم و فضایی زیبا در کیش ستودنی است، کما اینکه ما در شهر شن جن نیز به دنبال چنین اقداماتی هستیم.

وی توان کیش را برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری منطقه بالا خواند و گفت: فاصله کیش تا رسیدن به پیشرفت ایده آل بسیار کم است و من معتقدم که این جزیره می‌تواند قطب اقتصادی و گردشگری بازار ایران باشد. قطعاً یکی از راه‌های پیشرفت هر جزیره‌ای توسعه راه‌های ارتباطی است که قطعاً ما با داشتن تجربه‌ای که از شهر شن جن داریم می‌توانیم وارد عمل شویم.

معاون دبیر کل در کمیته شهر شن جن افزایش ظرفیت پذیرش مسافر را بااهمیت خواند و بیان کرد: کیش فضای بسیار مناسبی برای جذب گردشگر و سرمایه‌گذار دارد لذا توسعه فرودگاه و بنادر بسیار مهم است البته ما می‌توانیم در این مسیر استانداردهای بین‌المللی را نیز رعایت کنیم. درواقع اگر نگاه به این پیشرفت بین‌المللی باشد می‌توانیم شاهد رشد چشمگیر جزیره کیش باشیم.

شین وی پیشنهاد داد: ازآنجایی‌که کیش 91 کیلومتر مساحت دارد لذا نباید فضای آن را با صنایع کوچک مشغول کنیم، بلکه باید به صنایع بزرگ با بازدهی بیشتر بپردازیم. درواقع کیش می‌تواند از شرکای بزرگ اقتصادی که توان اجرایی و مالی دارند بهره ببرد.

وی امضای یک تفاهم‌نامه همکاری در قالب خواهرخواندگی کیش با شن جن را پیشنهاد داد تا بر طبق آن دو طرف فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقدامات لازم را بسنجند و وارد عمل شوند.

‌اجرای پروژه‌های مشترک گردشگری در کیش

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش نیز در ادامه این جلسه به توسعه فرودگاه کیش در راستای صحبت‌های معاون دبیر کل شهر شن جن اشاره کرد و گفت: تمام سعی ما در دولت حاضر تأمین زیرساخت‌های جزیره بوده است، بنابراین پروژه‌هایی در دستور کار قرار گرفتند که با سرعت در دست اجرا هستند. پروژه‌هایی نظیر توسعه بندرگاه و فرودگاه ازجمله این موارد است. همچنین توسعه نیروگاه و ایجاد آب‌شیرین‌کن نیز طی این دوره موردتوجه قرارگرفته شده است.

جیرفتی بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری در بخش‌های توسعه اقتصادی و گردشگری را آماده خواند و اظهار کرد: با آماده شدن این بسته‌های پیشنهادی ما به دنبال این هستیم که بخشی از صنایع تولیدی غیر آلاینده و های تک را به جزیره منتقل کنیم تا بتوانیم تولیدات را به سرزمین اصلی انتقال دهیم لذا ما امکان ایجاد یک مرکز ترابری و همچنین یک کارگاه در کیش داریم.

وی افزود: جزیره فارور با 5/1 کیلومتر مساحت نیز می‌تواند به یک شهر بندری تبدیل شود که تمام مساحت آن در اختیار این امر قرار می‌گیرد. هندورابی نیز در دست توسعه است که آمادگی جذب پروژه‌ها و برنامه‌های گردشگری را داراست.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اجرای برنامه‌های مشترک اظهار کرد: در شن جن پارکی تحت عنوان پنجره‌ای رو به جهان هست که من فکر می‌کنم قابلیت اجرا در هندورابی را دارا باشد، لذا اولویت نخست ما سرمایه‌گذاری به شکل مستقیم در بخش‌های مختلف است اما ازآنجایی‌که سرعت اجرای پروژه‌ها برای ما بسیار مهم است، بنابراین ترجیح بر این است که درگیر پروسه اخذ مجوز نباشیم. ازآنجایی‌که در منطقه آزاد سازمان به‌تنهایی مسئول امور است، از سوی کیش چنین مشکلی وجود ندارد. ضمن اینکه حفظ شرایط زیست‌محیطی و توجه به این بخش نیز به لحاظ مرجانی بودن جزیره برای ما بسیار حائز اهمیت است.

معاون دبیر کل در کمیته شهر شن جن نیز ضمن موافقت با پیشنهاد‌ها معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: می‌توانیم شرکت‌های حدفاصلی رابین شرکت‌های دولتی و خصوصی شن جن در جزیره تعریف کنیم تا هم از حمایت دولت برخوردار باشیم و هم بتوانیم از بخش‌های خصوصی و سرمایه‌گذاری آن بهره‌مند شویم.

در ادامه این جلسه دو نفر از مدیران حاضر به نمایندگی برای بررسی زمینه‌های همکاری دو شهر شن جن و کیش انتخاب شدند تا بر مبنای آن تفاهم‌نامه همکاری و خواهرخواندگی این دو شهر امضاء شود.

جن

  • ۹۵/۰۷/۰۶
  • محسن رمضانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی